Alla inlägg under december 2007

Av Ballerina - 20 december 2007 11:18

Just denna dag i slutet på 70-talet på ett dragigt sjukhus i Göteborg föddes det en liten tjock flicka. Flickans mor kämpade hela natten med att få fram det lilla barnet, och tidig förmiddag så såg den lilla flickan äntligen dagens ljus.

På denna tid låg mamman kvar upp till en vecka på BB och fyra dagar efter flickans nedkomsts var det julafton, mamman fick permission och den stolta barnafadern hämtade upp sin fru och de begav sig hem till den nyblivna farmorn för att fira lite jul. Nu kan detta tyckas vara helt osannolikt att lämna kvar sin lilla bebis på sjukhuset, men på denna tid fungerade det så. Flickans mamma tyckte redan då att det var helt fruktansvärt att lämna kvar sin nyfödda, så efter 3 timmars ständigt gråtande och saknad av sin dotter fick barnafadern köra tillbaks mamman till sjukhuset. Där i en liten plastbalja i ett rum tillsammans med ett flertal andra små bebisar låg det lilla knytet och sov så sött. På alla barnens baljor hängde en handgjord liten tygtomte som en av barnmorskorna tillverkat. Hon tyckte så synd om barnen som fick ligga kvar på BB på julafton.

Denna tomte har sedan dess tagits fram varje jul och har en given plats högst upp i granen.


 

Nu har den lilla flickan en egen familj och två egna små barn, och tomten den hänger med år efter år, på grenen högt upp i granen.


Till er som faktiskt läser (jag vet att ni är en del):

En riktigt God Jul

och

Ett Gott Nytt år!!


Av Ballerina - 17 december 2007 11:23

4:35 i mose vaknade lillasyster och var så glad! En flaska välling senare är hon om möjligt ännu gladare och hon övar sin röst så fint så och hon kör igenom hela kroppen med ett väl tilltaget pass morgongympa. Mamman muttrar och pappan ger upp, går upp och åker till jobbet. Vid 6 somnas det om och sovs till 7:30, då vaknar mamman med ett ryck helt genomsvettig efter att ha delat ett stort puffigt duntäcke med en liten rosig lillasyster.

Upp ur sängen och iväg och väcka storebror så han kanske kan få i sig lite frukost innan dagis, (tvingar man i han mat under stress fört idigt på morgonen så spyr han) Smarta mamman tänker att flingor med mjölk blir bra till storebror, det kan han ju inte spy upp så lätt utan är mer lättsmält än en kletig macka. Flingor och mjölk hälls upp i en mugg och ställs på bordet, nu har mamman lite fart under fötterna och sveper runt för att vända om tillbaks till köksbänken, "plopp" säger det då hon fastnar med armen i skeden som sitter i muggen, muggen välter och det är flingor och mjölk över hela bordet och det droppar fint på golvet..

När allt är upptorkat vill sonen inte ha flingor utan kletig leverpastejmacka och mjölk, det ordnas snabbt och ställs fram på bordet, nu börjar vi få bråttom och jag slänger in vatten i mikron till lillasysters gröt. Då hör jag ett "plopp" igen följt av ett försiktigt "mamma...". Vänder mig om och då har storebror lyckast välta ut hela det fulla glaset med mjölk över hela bordet och ner på golvet.. Nu börjar mamman sucka lätt..

Fram med trasan igen och påbörja samma procedur återigen på exakt samma ställe som för 2 minuter sedan..

Fram med ny mjölk och ett "Snälla, var försiktig", åter till köksbänken för att röra ihop lillasysters gröt,  en snabb kik på klockan och inser att nu får vi rappa på lite! Fram med gröten på bordet och inser då att jag glömt haklappen på köksbänken, en snabb vändning tillbaks och just då får lillasyster tag i grötskålen och så har vi gröt på hela bordet, hela lillasyster och hela golvet, igen! Så tredje gången gilt under en 15 minuters period så torkar mamman av bordet och golvet..

Sonen äter klart och ska gå för att tvätta sig, jag återvänder till köksbänken för att röra ihop mer gröt. Då hör jag återigen ett "mamma" fast i från badrummet denna gången och ynkligare.. Inne i badrummet står storebror och kniper ihop benen vid handfatet, "jag kissade ner mig" Nu blir mamman väldigt förvånad, det var lääääängesen storebror kissade ner sig och absolut inte bara sådär! "jag var för kissenödig mamma" säger han, "skulle bara tvätta mig först"??? I med sonen i badkaret, av med kläderna, fått tvättat av honom och satt honom i soffan med nya kläder i en hög brevid att ta på under tiden jag ger lillasyster gröt.

Går tillbaks till köket, på med haklapp på lillasyster, fram med gröten som får värmas på lite, då vägrar hon äta??!!!

Nu sjunker mamman ihop som ett ras på stolen och önskar att hon inte gått upp...


Köksgolvet är iaf väldigt rent och till dagis kom vi i tid..

Av Ballerina - 13 december 2007 10:06

Så har man varit på luciafirande på dagis, riktigt mysigt!

Han var så spänd innan men det gick strålande, han sjung för fullhals och var sådär jättesöt så mammahjärtat svämmade över!

Knubbiga lillasyster snodde iofs en hel del av showen i sin tomteklänning :-)


Det var en bra morgon, livet måste rulla på som vanligt men AJ vad det skär i hjärtat. Jag kan ännu inte fatta att min älskade morfar är borta..

Av Ballerina - 12 december 2007 22:31

Nu finns han inte mer..

Jag saknar honom så det skär i bröstet..

Av Ballerina - 11 december 2007 21:38

2 veckor och 5 dagar efter beräknad nedkomst så kom han idag, bäbisen!!


Jag är så glad så jag bara leeeeeeer :D!

Grattis mina vänner, ni kommer aldrig läsa det här, men grattis!

Av Ballerina - 11 december 2007 10:00

Va? Va? Varför ändrade de storlekarna till 36/38 och 40/42? Nu passar ingenting längre!!

När jag ammade och rasde i vikt så passade 36/38 perfekt, de var tom lite plats över, men nu när jag är mitt vanliga fylliga jag igen så passar ju ingenting! 36/38 är liite för litet, sådär lite obekvämt trångt! Och 40/42 är FÖR stort! Jag blir galen! Sen finns det ju Small och Medium ocså, men de har ju ändrat de storlekarna också, Small är precis som 36/38 liite trångt då man vill dölja lite gravidfett och Medium är för stort!


För det kan väl inte vara bara mig det är såhär för??



Av Ballerina - 7 december 2007 11:01

Jag håller på och städar badrummet i källaren och leker lite sporadiskt med sonen undertiden, han har lagt upp ett av sina gosedjur i soffan, föreställande en tomte, i soffan med filt över. Vi leker att tomten sover och att det är hans födelsedag, vi ska sjunga ja må han leva och sonen börjar men slutar snabbt, jag fortsätter för full hals det är ju viktigt att leva sig in i leken ;-))Han tittar på mig och säger Mamma sluta!!! Sen kommer det:

"Vem ger tomten paket på julafton? Eller han kanske bara får paket då han fyller år?" (han funderar länge) sen kommer följdfrågan, "Men mamma när fyller tomten år egentligen??"


Ja när fyller tomten år egentligen? och vem ger han paket på julafton???

Av Ballerina - 6 december 2007 10:19

Nu börjar det bli lite ordning på torpet :-D

Källarn börjar bli klar, julklapparna är alla påkommna och ska nu bara inhandlas ;-) Sen dyker vi på planeringen inför julafton, det ska ju rullas köttbullar, kokas knäck, läggas in sill mm mm mm...


Här är uppslag på sonens julklapp:


Ovido - Quiz & Flashcards